Här finner du som är elhandelskund information som vi löpande skickar ut.
Februari 2025
Från och med 1 januari 2025 gäller nya föreskrifter för hur elhandelsföretag ska redovisa kostnaderna för elprisets olika delar. Förändringarna påverkar inte elpriset utan bara att kunderna får tydligare information om elprisets olika delar på fakturan.
Det nya elmarknadsdirektivet (EIFS 2024:2) innebär att alla elhandelsföretag ska redovisa kostnader ännu mer utförligt för alla kunder med rörliga elavtal. Syftet med direktivet är att du som kund ska få tydligare information om vad elpriset består av och enklare ska kunna jämföra elavtal.
Vad är skillnaden mot tidigare faktura?
På fakturan nu och framåt specificeras det rörliga elpriset på ett tydligare sätt, det som tidigare angavs som ”Elhandel” är nu uppdelat i fem delar – Månadsmedelspotpris (Spotpris för de med Arvika Timpris), Rörliga kostnader, Elcertifikat, Ursprungsgaranti samt Fasta Påslag.
Mer information om vad som ingår i ”Rörliga kostnader” finner du under avtal på Mina sidor.
Här hjälper vi dig att Förstå din elhandelsfaktura Länk till annan webbplats.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor.
Januari 2022
Det är mycket som spelar in, inte bara vad som händer i Sverige. Här förklarar Energiföretagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. mer om vad som påverkar elpriset. På konsumenternas oberoende elmarknadsbyrå
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om elprisets uppbyggnad.
Som alltid, så är det den energi som du inte använder som är billigast – att till exempel tumma på komforten genom att sänka värmen ett par grader hemma och på så sätt spara energi kan göra extra stor skillnad nu på kostnaden nu – och miljönyttan är lika stor som tidigare!
Ta vara på energispartips i tidningar och på nätet, kommunen har också en energirådgivare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som kan ge tips.
Se över ditt nuvarande elavtal - det är viktigare nu än någonsin att du funderar igenom din situation och gör ett aktivt val av det elavtal som du tycker passar dig bäst. Det går inte att ge ett generellt råd men på länken nedan har vi sammanställt lite information om olika avtalstyper och hur du kan tänka. Läs mer om rörligt avtal. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du är alltid välkommen att kontakta oss med frågor kring exempelvis din faktura från oss eller kring ditt elavtal
Våra elavtal Öppnas i nytt fönster.
September 2020
Teknik i Västs kundservice har som vi tidigare meddelat fått samtal från kunder som blivit kontaktade av säljare av elavtal som agerar oseriöst och lurar in kunder i dyra elavtal.
Senast handlade det om telefonförsäljare, men tidigare har också oseriösa dörrförsäljare förekommit som påstår att de har ett samarbete med oss på Arvika Teknik eller Arvika Kraft. Detta stämmer inte, INGA sådana samarbeten förekommer.
Som kund hos oss vill vi att du ska känna dig trygg och därför vill vi här ge dig några bra tips för att undvika att fastna i dyra elavtal som kan bli svåra att ta sig ur.
”Du betalar för mycket i dag” Säger säljaren att du betalar för mycket och att de kan sänka din kostnad? De vet inte vad du har för pris på ditt avtal idag om inte du talat om det.
”Vi har lägst påslag i branschen” Att ett bolag har lågt påslag säger ingenting – påslaget kan vara lågt men tas igen på annan del av totalpriset.
”Du får elen till vårt inköpspris” Vissa säljer ”el till inköpspris” och vill få detta att låta som att de har ett bra erbjudande – men det beror ju helt på vad deras inköpspris är? Ofta är dessa aktörer dyra när man räknar ihop totalkostnaden.
”Du ska få ett kampanjpris av mig” Se upp med rabatter – vad blir priset när rabatten upphör? Ofta gäller kampanjen tre månader, pris på resterande månader vill man inte prata om.
”Vi fixar allt, jag behöver bara en fullmakt från dig” Var försiktig med att signera fullmakter. Oseriösa elhandelsbolag har ofta fullmakter som är giltiga i två år, allt för att kunna ta tillbaka elleveranser långt efter samtalet.
Östra Esplanaden 5
12. Administration
671 81 Arvika