Kundinformation

Bild på inzoomad del av transformatorstation

Här finner du som elkund information som vi löpande skickar ut.

Kompensation för högt elpris

Regeringen har beslutat om att hushåll som drabbats hårt av vinterns höga elpriser ska kompenseras. Kompensationen gäller för el som förbrukats under december, januari och februari månad. Regeringen har nu utökat kompensationen till att även gälla mars månad för södra och mellersta Sverige där priserna ökat mest.

  • Som kund hos Teknik i Väst har du fått kompensationen för december-februari som ett avdrag på din faktura i samband med maj månads fakturering.
  • Kompensationen som avser mars månad förbereds nu administrativt och kommer som ett avdrag på din faktura vid september månads fakturering.
  • Skulle kompensationen vara större än fakturabeloppet kommer återstående belopp att läggas som tillgodo på nästkommande faktura.
  • Du som flyttat och som har fått en slutfaktura kommer att få ersättningen via SUS (bankens utbetalningstjänst) eller som en utbetalningsavi.
  • Du som fått slutfaktura och inte har svensk bank måste höra av sig till oss med ett bankkonto för att få kompensationen utbetald.

Elpriskompensationen baseras på hur stor elanvändning hushållet har varje månad och här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om förslaget.

Den elförbrukning som ligger till grund för kompensationen kan du se på Mina Sidor Öppnas i nytt fönster.

.......................................................................................................

Varför är elpriserna så höga nu?

Det är mycket som spelar in, inte bara vad som händer i Sverige. Här förklarar Energiföretagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. mer om vad som påverkar elpriset. På konsumenternas oberoende elmarknadsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om elprisets uppbyggnad.

Vad kan du som kund göra?

Som alltid, så är det den energi som du inte använder som är billigast – att till exempel tumma på komforten genom att sänka värmen ett par grader hemma och på så sätt spara energi kan göra extra stor skillnad nu på kostnaden nu – och miljönyttan är lika stor som tidigare!

Ta vara på energispartips i tidningar och på nätet, kommunen har också en energirådgivare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som kan ge tips.

Vad gäller elavtal och hur man kan tänka kan vi som elhandlare komma med råd:

Se över ditt nuvarande elavtal - det är viktigare nu än någonsin att du funderar igenom din situation och gör ett aktivt val av det elavtal som du tycker passar dig bäst. Det går inte att ge ett generellt råd men på länken nedan har vi sammanställt lite information om olika avtalstyper och hur du kan tänka. Läs mer om fast och rörligt avtal. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du är alltid välkommen att kontakta oss med frågor kring exempelvis din faktura från oss eller kring ditt elavtal

Våra elavtal Öppnas i nytt fönster.

........................................................................

Varning för oseriösa försäljare!

Teknik i Västs kundservice har som vi tidigare meddelat fått samtal från kunder som blivit kontaktade av säljare av elavtal som agerar oseriöst och lurar in kunder i dyra elavtal.
Senast handlade det om telefonförsäljare, men tidigare har också oseriösa dörrförsäljare förekommit som påstår att de har ett samarbete med oss på Arvika Teknik eller Arvika Kraft. Detta stämmer inte, INGA sådana samarbeten förekommer.

Som kund hos oss vill vi att du ska känna dig trygg och därför vill vi här ge dig några bra tips för att undvika att fastna i dyra elavtal som kan bli svåra att ta sig ur.

Hur brukar det låta?

”Du betalar för mycket i dag” Säger säljaren att du betalar för mycket och att de kan sänka din kostnad? De vet inte vad du har för pris på ditt avtal idag om inte du talat om det.

”Vi har lägst påslag i branschen” Att ett bolag har lågt påslag säger ingenting – påslaget kan vara lågt men tas igen på annan del av totalpriset.

”Du får elen till vårt inköpspris” Vissa säljer ”el till inköpspris” och vill få detta att låta som att de har ett bra erbjudande – men det beror ju helt på vad deras inköpspris är? Ofta är dessa aktörer dyra när man räknar ihop totalkostnaden.

”Du ska få ett kampanjpris av mig” Se upp med rabatter – vad blir priset när rabatten upphör? Ofta gäller kampanjen tre månader, pris på resterande månader vill man inte prata om.

”Vi fixar allt, jag behöver bara en fullmakt från dig” Var försiktig med att signera fullmakter. Oseriösa elhandelsbolag har ofta fullmakter som är giltiga i två år, allt för att kunna ta tillbaka elleveranser långt efter samtalet.

Vad kan man göra då?

  • Energimarknadsbyrån har en lista Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. över bolag med många klagomål på kort tid – välj bort dessa!
  • Fråga vad totalpriset inklusive allt blir.
  • Kolla vad den fasta avgiften är – den har ofta större betydelse än några öres skillnad per kWh.
  • Fråga efter det som kallas jämförpris. Alla leverantörer ska redovisa totalkostnaden vid tre förutbestämda årsförbrukningar; 2000 kWh (lägenhet), 5000 kWh (villa utan elvärme) och 20000 kWh (villa med elvärme).
  • Be att få avtalsförslaget skriftligt så att du har koll på vad du köper.
  • Utnyttja ångerrätten om det blir fel – som konsument har du 14 dagars ångerrätt enligt distanshandelslagen.
  • Tänk sunt och enkelt, inget elhandelsbolag bedriver ren välgörenhet, någonstans ska pengarna in.
  • Prata med oss, ta fram ditt elavtal eller ett förslag du fått så kan vi jämföra och komma med tips.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 juni 2022
Sidansvarig: Niclas Olsson