Felsökning

Om du upplever problem är det några enkla saker du själv kan göra för att utesluta de vanligaste felen och undvika kostnaden för ett besök av en tekniker.

Klicka på plustecknet efter respektive fråga nedan för att se mer information.

Inget internet/inga tjänster

  • Om det är en större driftstörning som berör ditt område hittar du information om det under Driftinformation samt på arvika.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och på Arvika kommuns facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Är det inga kända driftstörningar i ditt område går du vidare med din felsökning.
  • Säkerställ att strömmen är inkopplad till din mediabox samt att lamporna Power, Status och WAN lyser. OBS! Det är normalt att lamporna lyser i olika färger. Ett blinkande sken på WAN är likaså normalt och indikerar trafik.
  • Om det inte lyser några lampor, trots att strömmen är inkopplad, titta då så att ingen har råkat komma åt den (enda) knappen som finns på mediaboxen. När den är intryckt släcks alla lampor (den stänger INTE av själva mediaboxen). Testa att trycka in den igen. Om lamporna inte tänds igen behöver du troligen en ny strömkabel, kontakta oss så löser vi det.
  • Lyser Power och Status men inte WAN, eller alla tre, utan att du får igång tjänsterna kan du testa att starta om din mediabox. Det gör du genom att göra den strömlös, vänta några minuter och sedan sätta i strömmen igen.

Hjälper inget av detta ber vi dig kontakta oss så ser vi om vi har länk till din mediabox. Om du bor i lägenhet eller om det finns fler anslutningar på samma adress kan vi ibland be om MAC-adressen. Den finns angiven på din mediabox så ha den gärna tillgänglig när du ringer oss. Då kan vi säkerställa att det är just din anslutning som vi felsöker.

OBS! För en specifik felsökning av din router behöver du se hur du gör i tillverkarens manual. Ett tips för hitta rätt manual är att söka på routerns modellbeteckning på Google.

  • Testa om du får tillgång till nätet direkt via mediaboxen med hjälp av en dator + nätverkskabel. Tänk dock på att inte flytta runt i olika portar (se nedan om MAC-lås*). Kommer du ut på nätet efter att ha kopplat in datorn i mediaboxen med kabeln är det routern du behöver felsöka. Observera att du har ett sämre skydd om du surfar utan router, vilket gör att det inte är något som vi rekommenderar att göra, men ett snabbt test är ok.
  • Om du har testat med nätverkskabel i olika portar på mediaboxen, utan att ha varit noga med att helt släcka ner dator/router mellan flyttarna, är det troligt att du har aktiverat det så kallade MAC-låset*. Detta släpper efter ungefär 4 timmar - under förutsättning att du inte fortsätter att flytta runt nätverkskabeln i olika portar och på så sätt förlänger MAC-låset. För att undvika MAC-lås behöver du stänga av din router/dator och vänta några minuter innan du flyttar den till ett annat uttag i mediaboxen. För att därefter starta om utrustningen.
  • Precis som mediaboxen kan behöva en omstart ibland så kan även routern behöva det. Då stänger du helt enkelt av den, låter den vila några minuter och startar sedan om den.
  • Hjälper inte detta så kan det vara dags för en fabriksåterställning av routern. På de flesta modeller finns det ett hål någonstans längs sidorna med texten RESET eller liknande. Några få modeller har en knapp för detta. Om din modell har ett hål använder du ett utvikt gem eller liknande för att komma åt återställningsfunktionen i hålet.
    Gör så här
    Håll inne ungefär 10-15 sekunder. OBS! Tänk på att vissa modeller har olika steg av återställning:
    - 10-15 sekunder brukar göra så att den startar om med dina uppgifter.
    - 30 sekunder tar routern tillbaka till steget innan. Det innebär att du i så fall får vara beredd på mer jobb och att du behöver lägga in fler uppgifter själv. Gör därför detta ENDAST om din tjänsteleverantör har bett dig göra det. Dubbelkolla gärna även din modell på nätet innan du gör det här om du känner dig osäker.

*MAC-lås: Generellt får du 2 IP-adresser med ditt internetabonnemang. När din router kopplas in med nätverkskabel i mediaboxen får den en IP-adress, om du sedan flyttar nätverkskabeln till en annan port i mediaboxen får den en ny IP-adress och nu har du låst upp dina 2 adresser. Flyttar du routern ännu en gång, även om det är tillbaka till det första uttaget du använde, får du inga fler IP-adresser förrän det har gått 4 timmar.

Problem med hastigheten

  • Se till att du sitter kopplad med en nätverkskabel, antingen direkt i mediaboxen (bästa alternativet för en tillförlitlig mätning) eller på baksidan av routern. Gör gärna hastighetskollen i ett par olika webbläsare, tex Edge, Chrome och/eller Firefox. Om möjligt, testa även med ett par olika nätverkskablar, så att du vet att det inte är kabeln som är orsaken till dålig hastighet.
  • Om du testar väldigt höga hastigheter är det viktigt att vara säker på att din utrustning klarar av det. En något äldre dator kanske inte ens kan komma upp i den hastighet som du har beställt.
  • Bor du i en lägenhet behöver du försäkra dig om att själva fastighetsnätet har kapacitet för den hastighet som du har beställt. Många fastighetsnät, som är av något äldre modell, klarar inte mer än 100 Mb/s. Hör därför med din fastighetsägare hur det ser ut där du bor innan du beställer högre hastigheter.
  • Kom ihåg att den maxhastighet du kan förvänta dig är hastigheten du beställt -15%.

Rent generellt har vi märkt att när en leverantör har ett erbjudande på extremt hög hastighet (och ni är många i samma område som beställer den hastigheten) så tar det en stund för tjänsteleverantören att uppgradera hela vägen ut till dig som kund. Och innan de faktiskt konsekvent kan leverera så hög hastighet till samtliga som har beställt aktuell hastighet. Det här handlar inte om kapacitetsproblem i nätet utan är mer beroende av vilken kapacitet/bandbredd tjänsteleverantören köper in sig på i nätet.

Problem med bilden

Oftast beror inte dålig bild på problem i nätet men efter vissa uppgraderingar i stamnätet kan det ta några timmar innan alla inställningar är på plats igen. Om du vet att det har gjorts en uppgradering under natten kan du avvakta en stund. Som oftast kommer allt på plats igen, som regel under förmiddagen, men håller det i sig kontaktar du din tjänsteleverantör Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om problemet är återkommande beror det i många fall på att de tjänster och den utrustning som är inkopplade och som ska prata med varandra inte synkar som det är tänkt. De bästa tips vi då kan ge är att:

  1. Säkerställ så att allt är inkopplat på rätt sätt, dubbelkolla gärna med din tjänsteleverantör.
  2. Gör den felsökning som din tjänsteleverantör rekommenderar.
  3. Prata med tjänsteleverantören för att utesluta eventuella handhavandefel.
  4. Sök i onlineforum där kunder med likartade problem hittat olika förklaringar och lösningar på problemen de upplever. Här är ett bra felsökningsforum där kunder hjälper varandra: https://www.telia.se/privat/community Länk till annan webbplats.
    Vi tar gärna emot tips på fler bra forum, skicka dem till oss på fiberinfo@arvika.se.
null har fel mall, måste använda mallen Kontaktkort
Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 februari 2024
Sidansvarig: Annelie Pettersson