Tömning av slambrunnar sker enligt en bestämd körlista. Du får ett sms någon vecka innan slambilen kommer. Exakt dag anges ej, men när du fått ditt sms är det dags att förbereda för tömning.
Slamtömning utförs normalt en gång per år, men kan ske fler gånger per år om du som abonnent behöver det. Om du behöver slamtömning som inte ingår i ditt abonnemang kan du få det mot akuttillägg.
Spola inte ner till exempel förpackningar, bindor, kondomer, tops, plastföremål, oljor eller lösningsmedel. Främmande föremål kan ställa till besvär för din anläggning och försvåra tömningen.
Du som fastighetsägare beställer själv tömning hos Västvärmlands Lastbilscentral, tfn 0570‑386 00. Fakturering sker genom Teknik i Väst AB. Undvik extra kostnader genom att beställa 14 dagar före tömningsdag.
Som ny latrinabonnent får du tre kärl. Du får också ett nytt kärl varje gång du lämnar ett för hämtning. Har du ett abonnemang ställer du ut kärlet var fjortonde dag för hämtning, även om det inte är fullt. Det blir svårhanterligt för den som hämtar om latrinen får stå för länge. Om du istället valt att ha enstaka kärl kontaktar du Kundservice när du vill ha kärlet tömt. Det hämtas då på ordinarie rutt i området. Kärlet ska placeras vid sopstället på tömningsdagen.